S.T.E.M. Academie

S.T.E.M. Ate​lier

In onze open S.T.E.M. ruimtes staan werktafels met bijhorende toestellen zoals 3D printer, robotarm, laptops om S.T.E.M. oefeningen, opdrachten en projecten uit te voeren.

Daarnaast beschikken wij over elektrische componenten, microcontrollers, sensoren, starterspakketten elektronica, Arduino, Rasberry Pi, M5Stack, micro:bit en zoveel meer die de leerlingen kunnen gebruiken.

Wij stellen deze ruimtes en de materialen, apparaten gratis ter beschikking van Brusselse scholen, dankzij de steun van de Vlaamse GemeenschapsCommissie (VGC).

HOE GAAN WE DOORHEEN ELK PROJECT?

S.T.E.M. aanpak

Onderz​oek

Zelfstandig opzoeken en leren
      * internet
      * onderzoeksbundel

Ontwerp en test fase

Testen van verschillende oplossingen
      * 3D printen
      * programmeren

Prototyping

Testoplossingen maken

Rapporteren en itereren

Eind rapport. Wat ging goed? Wat niet?
Nog verbeteringen mogelijk?

Onze lessen, projecten en workshops kunnen wij gratis aanbieden dankzij de steu​n van de VGC.

Als je gebruik wil maken van een lokaal voor een groep leerlingen met of zonder ondersteuning van een S.T.E.M. specialist, vul het aanvraagformulier in. Je kan hier ook het formulier vinden om materiaal uit te lenen.

Lessen, projecten en workshops gaan telkens door in onze S.T.E.M. Academie (Nieuwland 42-44; 1000 Brussel).
Wij stellen ze hieronder voor, waar je deze ook kan aanvragen.
Een school kan een trajectvoorstel indienen van meerdere dagdelen over een trimester of een academisch jaar.

Weet je al welke les, project of workshop je wil aanvragen?
Klik hier en vul het aanvraagformulier in.

Lessen

Proeven 
van S.T.E.M.

Tijdens deze les gaan we aan de hand van de S.T.E.M. aanpak een opdracht uitvoeren.

OZOBOT 
kleuren en lijnen

Ozobots programmeren via lijnen en kleuren 

OZOBOT
codeblokken 

Ozobot programmeren via Ozoblockly

OZOBOT
wiskunde + programmeren

Het parcours opmeten en de Ozobot programmeren.

SCRATCH basis

Scratch heeft vele mogelijkheden om de basiscommando's van programmeren te leren.

SCRATCH expert

Scratch basis moet gekend zijn. 

Micro:Bit + Scratch

Maken van een eigen spel in scratch met controller input via Micro:Bit.

TinkerCAD basis

TinkerCAD kan gebruikt worden om 3D te tekenen. Via primitieve vormen kunnen complexe voorwerpen getekend worden.

TinkerCAD expert

TinkerCAD kan gebruikt worden om 3D te tekenen maar ook elektrische circuits en code blokken kunnen via dit programma gebruikt worden.

Techniek, aandrijving, fysica

RubberBandCar opdracht: niveau 1

Techniek, aandrijving, fysica

RubberBandCar opdracht: niveau 2.
Niveau 1 moet gekend zijn.

Website bouwen

Met WEBTINQ bouwen we een HTML website met tekst, foto's, links, filmpjes.

Micro:Bit basis

Wat is micro:Bit? Wat kan ik ermee? Hoe programmeer ik het?

Micro:Bit  medium 

Leren werken met sensoren, het schermpje, de knoppen,...

Micro:Bit  expert

Bouw je eigen robot en programmeer hem met micro:Bit.

Geluidsmeter met microbit

Microbit programmeren zodat de servo het geluidsniveau zal tonen.

Arduino  basis 

Drie voorgeprogrammeerde opdrachten laten de leerlingen kennis maken met Arduino.

M5STACK  basis 

Leren programmeren van een microcontroller platform.

M5STACK gevorderde

Microcontroller platform en IoT programmeren.

3D pen

Vormpjes maken via coördinaten zoals de 3D printer.

Kunst met code

Leren met code en tekentools 'generatieve art' maken.

3D omgeving maken in Blender

Leren werken met Blender.

Elektrische wenskaart

We maken een wenskaart met ledverlichting.

Basis computerbegrippen spel

Aan de hand van een memorie spel basis begrippen in verband met computer en internet leren.

Fabrieksrobot

Tweeledige les:
 ->Meet het traject dat de pakketbezorger moet afleggen en programmeer de ozobot.
->Fabrieksopstelling. 

Projecten

De moeilijkheidsgraad van de projecten wordt aangepast aan het niveau van de leerlingen. 

Vertical Garden

Werken met sensoren, basis MicroPython, ontwikkelplatform M5Stack

Frisse Kop

Maken van een luchtkwaliteitsmonitor.

Tiny Factory

Wij bouwen een fabriek na. De leerlingen programmeren de robots. Kleine robots en robotarmen vormen een fabrieksopstelling die een auto assembleert. 
Ozobot - Dobot

GNOME

Maken van een plantenmonitor.

Smart Bin

Bouwen en programmeren van een slimme vuilbak die vertelt over je wekelijks afval verbruik.

Workshops

Werken met de 3D printer  basis

Hoe werkt een 3D printer?
Welke mogelijkheden zijn er?

Werken met de 3D printer expert

Waarop moet je letten tijdens je ontwerp?

Wat is S.T.E.M.?

Wat is S.T.E.M., welke mogelijkheden geeft een opleiding in een S.T.E.M. richting, waarom is S.T.E.M. onderwijs belangrijk voor de toekomst,...

S.T.E.M. kit

De individuele S.T.E.M. kit is vervangen door de S.T.E.M. klas-kit.
De projecten zijn dezelfde als in de vroegere S.T.E.M. kit. In plaats van individueel aan een project te werken, gaan drie leerlingen samen aan de slag. 

alle info over de S.T.E.M. kit

Challenge Day

Voor wie

Brusselse klassen: 5de, 6de leerjaar
 Voorkennis niet vereist.

Wat

Elke klas wordt in teams verdeeld van elk ongeveer 8 leerlingen. 
Elk team doorloopt 5 verschillende challenges, waarbij ze telkens een aantal punten kunnen verdienen door het goed uitvoeren van de opdrachten. Elke challenge bestaat uit een praktisch gedeelte en een theoretisch gedeelte. Een deel van het team zal de praktische proef doen, het andere deel het theoretische. Het theoretische gedeelte bestaat uit meerkeuzevragen die ze mogen opzoeken op het internet. 

Het is een dag waarbij de leerlingen een volledige dag ondergedompeld worden in de S.T.E.M.- gedachtegang. Door ze in groep te laten zoeken naar oplossingen, waarbij strategisch moet worden nagedacht wie wat zal doen en samenwerkingen nodig zijn, net zoals in het S.T.E.M.- werkveld het geval is, leren ze dat iedereen zijn talent heeft en dat ze elkaar nodig hebben om de challenges tot een goed einde te brengen. 

Wanneer

3 voorrondes: 21 november 2024, 30 januari 2025, 20 februari 2025. 
De winnaars van elke Challenge Day zullen tegen elkaar strijden in de Grand Finale Challenge Day op 24 april 2025. 

Prijs

Deelnemen is gratis
Elke deelnemende leerling krijgt een geschenk
de hoofdprijs, een 3D-printer (t.w.v. 900 euro) wordt pas in de Grand Finale Challenge Day uitgedeeld.

De Challenge Day @ The IT Garage is een dag boordevol S.T.E.M. uitdagingen met Ozobot, TinkerCAD, 3D pen, ...

Geen inschrijvingen meer mogelijk voor de Challenge Day van schooljaar 2024-2025
Wij houden je op de hoogte van de volgende S.T.E.M. Challenge Day.
Er ging iets mis. Probeer het opnieuw of stuur een mail naar info@the-it-garage.be
The IT Garage is een project van STARTPROjecten VZW.
Met de steun v​an:
Elk jaar een fijne samenw​erking met:

Wil je organisatie ook met ons samenwerken? Stuur een mail naar jamie@the-it-garage.be

The IT Garage
Nieuwland 42-44
1000 Brussel
tel.: 02 734 07 17

Hier vindt u onze privacyverklaring en hoe wij met uw gegevens omgaan.

Disclaimer cookies